مشهد

مشهد پایتخت معنوی ایران نامیده می‌شود.   علاوه‌بر جنبه مذهبی و زیارتی این شهر دارای   مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی متنوعی است که در این مطلب قصد داریم چندتا از مهم ترین هاش رو بهتون معرفی کنیم.

حرم امام رضا

Description: حرم امام رضا مشهد

بارگاه حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) است نزد مسلمانان شیعه و اهل تسنن گرامی داشته می‌شود و مقدس است. سازه‌های این حرم مقدس، از دوران پیش از صفویان، دوران تیموری و زمان‌های متعدد تاریخی به‌جا مانده، اما در زمان شاه طهماسب صفوی فعالیت بسیاری برای گسترش حرم صورت گرفته ازاین‌رو این مکان مقدس موزه‌ای وسیع از معماری ایران است.

آرامگاه شیخ بهایی

آرامگاه شیخ بهایی، دانشمند برجسته قرن دهم و یازدهم هجری در   داخل حرم مطهر رضوی بعد از رواق امام خمینی با مزاری سنگی و پوششی شیشه‌ای قرار گرفته است.   آرامگاه این دانشمند که قبل از مرگش محل تدریس او نیز بوده با آینه کاری‌های بسیار و کتیبه‌های خوشنویسی شده تزیین شده است. روی کتیبه‌های دیواری این آرامگاه تاریخ تولد و مرگ او حک شده است .

گنبد سبز

Description: گنبد سبز

گنبد سبز آرامگاه شیخ مومن استرآبادی است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد . پلان گنبد سبز به کل هشت ضلعی و دارای چهار ایوان است. علاوه‌بر ایوان و طاق نماها، کاشی کاری زیبای آن به آرامگاه جلوه خاصی به آن داده است. این بنای تاریخی   در خیابان آخوند خراسانی و در وسط میدانی به همین نام قرار دارد . گنبد سبز که به دستور شاه عباس احداث شده، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

آرامگاه پیرپالاندوز


آرامگاه پیرپالاندوز متعلق به محمد عارف عباسی، از عرفای بزرگ قرن دهم هجری است . این آرامگاه که به ثبت ملی رسیده در دوران صفویه احداث شده است.   این بنا به شکل چهار ضلعی و دارای گنبد پیازی شکل و ایوان آجری زیبایی است. در داخل آرامگاه بر سقف‌ها بقایای نقاشی‌هایی از دوران صفویه وجود دارد. این بنا با کاشی‌های ساده فیروزه‌ای رنگی تزییین شده است.   اصل بنا در زمان سلطان محمد خدابنده ساخته شده و در سال‌های اخیر توسط آستان قدس بازسازی شده است .

مسجد گوهرشاد

مسجدی در جنوب حرم امام رضا (ع) است که توسط گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ ساخته شده است. این مسجد به سبب کاشی کاری های بی نظیر خود از شاهکارهای معماری دوره تیموری محسوب می شود .

گنبد خشتی مشهد

مقبره امامزاده محمد از نوادگان امام موسی بن جعفر که به نام گنبد خشتی در مشهد شناخته میشود. این بنا متعلق به دوره صفویه است و در ابتدای خیابان طبرسی در مجاورت کوچه سیاه آب قرار دارد .

امامزاده یاسر و ناصر (ع) مشهد

آستان متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر در ابتدای جاده طرقبه مشهد و در روستای گلستان قرار دارد. هر ساله تعداد زیادی از مسافران و زائران امام رضا (ع) به زیارت این امامزادگان نیز مشرف می شوند همچنین پذیرای زائران خارجی کشورهای عربی نیز می باشد. به همین سبب این مکان یکی از اماکن زیارتی- مذهبی مهم در شهر مشهد محسوب می گردد.   طبق متون تاریخی این امامزادگان از برادران بدون واسطه امام رضا (ع) می باشند که بعد از عزیمت امام رضا (ع) به خراسان آنان نیز به این سرزمین هجرت کرده اند. به طور دقیق مشخص نیست که اولین بنای این بقعه در چه سالی و در دوره کدام حکومت اسلامی ساخته شده است اما طبق اسناد تاریخی تا سال 1342 محل مزار منحصر به یک بقعه گلی بوده است که به مرور زمان توسط خیرین به شکل امروزی ساخته شده است. برای رفتن به این امامزاده کافیست از طریق خط یک متروی مشهد به انتهای بلوار وکیل آباد رفته و سپس با تاکسی عازم این مکان شوید .

مقبره فردوسی


آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی   توسی در میان باغی مصفا به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است. ساختمان فعلی آرامگاه فردوسی و   موزه توس   که الهام گرفته از شیوه معماری هخامنشی، به‌ویژه آرامگاه کوروش بود به دستور انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۳ آغاز و با نظارت مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ به انجام رسید. نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به‌خصوص ستون‌ها و سرستون‌ها است و اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت وی است. بخش فوقانی بنا به‌صورت توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن نیز علاوه‌بر الهام گرفتن از معماری دوره اشکانی شامل ۲۰   ستون مرمری در پائین و ۸ ستون در بخش فوقانی است. در بخش‌هایی از آرامگاه نیز دیوارنگاره‌هایی از فریدون صدیقی نصب شده که نمایش صحنه‌هایی از روایات شاهنامه است.

آرامگاه نادرشاه افشار


در مجموعه ای به نام باغ موزه ی نادری در مشهد، برای یادبود یکی از شاهان تاریخ ساز ایران یعنی نادر شاه؛ مجسمه ای بزرگ در سال ۱۳۴۲ ساخته شده که می گویند محل دفن واقعی این شاه است. ساختمانی که در این مجموعه که از جاذبه های مشهد است قرار گرفته، دارای دو سالن است که هر دوی آن ها موزه هایی هستند که آثار جنگی و غیر جنگی مربوط به حکوت افشاریان را نشان می دهد. معروف ترین چیزی که از این مجموعه در ذهن هر کسی که از آن دیدن کرده باقی می ماند، مجسمه ی نادرشاه است که بر روی ستونی قرار گرفته است. بین ۹ تا ۵ بعدازظهر بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه است .

كلیسای مسروپ قدس

 

كلیسای مسروپ قدس، تنها کلیسای مشهد توسط ارامنه ساکن در مشهد   در میدان دهم دی بنا شده است. قدمت این بنا به دوران پهلوی اول می‌ رسد و پلان ساختمان کلیسا فرمی تقریبا ذوزنقه‌ای شکل دارد. این ساختمان دارای دو گنبد مخروطی شکل است که در راس هر دوی این مخروط‌ها صلیب قرار گرفته است و از ویژگی‌های بارز و منحصر‌به‌فرد این ساختمان به شمار می‌رود. گنبد بزرگتر در وسط ساختمان قرار دارد و صلیب نصب شده در بالای آن از جنس آهن است؛ در حاشیه زیر گنبد ردیفی از کاشی‌های سفید رنگ قرار دارد که منقش به گلی سبزرنگ است .

خانه تاریخی ملک

 

خانه ملک   مربوط‌به اواخر دوره قاجار است و در مشهد، ضلع شرقی خیابان امام، روبروی اداره دارایی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا یکی از نمونه خانه‌های زیبای بر جای مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاریه محسوب می‌شود.   انه ملک امروزه مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی است .

بقعه هارونیه  

Description: Image result for بقعه هارونیه

 

اگر از علاقه مندان به تاریخ و بناهای تاریخی هستید در میان اماکن گردشگری مشهد بازدید از بنای هارونیه را از دست ندهید چرا که هارونیه بنایی تاریخی و قدیمی ترین اثر به جای مانده از توس است. در مورد کاربری این بنا افسانه های متعددی وجود دارد تا چند قرن پیش گفته میشد که هارونیه زندانی بوده است که هارون الرشید برای زندانی کردن مجرمان استفاده می کرده است. در برخی موارد دیگر گفته شده است که هارونیه در دوره پیش از اسلام آتشکده بوده است همچنین در کتاب دیگری نقل شده که محل شکنجه امام موسی کاظم و پیروانش بوده و از آن با نام های مامونیه یا نقاره خانه نیز یاد شده است.برخی نیز هارونیه را خانقاه و محل تدریس امام محمد غزالی دانسته اند. اما هیچ کدام از اینها نمی تواند سند محکم و قطعی باشد و تنها افسانه هایی در مورد این بنا می باشند .

میل اخنگان مشهد

Description: Image result for میل اخنگان

 

برجی به ارتفاع 17 متر است که در 20 کیلومتری شمال شهر مشهد و در جاده توس قرار دارد عده ای بر این باورند که به علت نقش و نگارهای زنانه ای که روی این برج دیده می شود احتمالا این بنا آرامگاه گوهر تاج خواهر گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری می باشد. طبق گفته های اهالی روستای نزدیک سنگ قبر شکسته شده و طلاهای داخلش به سرقت رفته است .
همچنین با سرقت کاشی های زیبای این بنا، برج ظاهری لانه زنبوری پیدا کرده است. در واقع میل اخنگان را میتوان نمادی از دگرگونی معماری ایلخانی به دوره تیموری دانست .

حمام مهدی قلی بیک

 

حمام مهدی قلی بیک در سال ۱۰۲۷ توسط یكی از امرای تیموری احداث شده است و در نزدیكی بازار بزرگ مشهد و میدان ۷۲ تن قرار دارد. این حمام هم‌اکنون به موزه تغییر کاربری داده است و   وسایل و ابزارآلات قدیمی در آن برای علاقمندان تاریخ به نمایش گذاشته شده است .

مجموعه کوهسنگی

 

پارک کوهسنگی   دومین پارک بزرگ (بعد از پارک ملت) مشهد است. این پارک در جنوب غربی مشهد و در انتهای خیابان کوهسنگی قرار گرفته است. پارک کوهسنگی در حاشیه کوه‌هایی مرتفع ایجاد شده و از قدیمی‌ترین روستاهای مشهد است.   کوه سنگی از میان تفریحگاه‌های شهر مشهد از قدمت و شهرت بیشتری برخوردار است و یکی از زیباترین پارک‌های ساخته شده در ایران است. این پارک تلفیقی از آب، سنگ و سرسبزی و نور است.   در سال ۱۳۴۰ شمسی با گسترش شهر مشهد، کوهسنگی ازطریق خیابانی وسیع و عریض و مشجر، موسوم به خیابان کوه سنگی، به بدنه اصلی شهر مشهد متصل شد.   با طرح‌های توسعه شهر مشهد، پارک کوه سنگی به مجموعه‌ی تفریحی گردشگری تبدیل شد .

پارک وکیل آباد (باغ وکیل آباد)

 

پارک وکیل‌آباد   از تفرجگاه‌های قدیمی و زیبای مشهد است که در جنوب غربی مشهد و انتهای بلوار وکیل‌آباد واقع شده است.   این پارک جنگلی که در گذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل‌آباد شناخته می‌شده، در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط مالک آن، حسین آقای ملک، به‌صورت رسمی وقف استفاده عموم و به شهرداری مشهد واگذار شد.    باغ وحش وکیل   آباد، تنها باغ وحش مشهد است که   در جوار پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد .

باغ ملی

 

اولین پارک تفریحی شهر مشهد که در سال ۱۳۴۵ افتتاح شد، باغ ملی است که در یکی از شلوغ ترین مراکز این شهر قرار گرفته است. در این باغ که از جاذبه های مشهد است، انواع درخت های چنار قدیمی، فضای سبز گلکاری شده و انواع مختلفی از گیاهان قرار داده شده است. در باغ ملی، قناتی معروف شهر رد می شده است. این باغ در منطقه ای پر تردد و تجاری قرار گرفته است .

پارک طبیعی هفت حوض (دره هفت حوض)

 
 

  هفت حوض   یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مشهد که در دل کوه‌های خلج جای دارد.   عضی از این حوضچه‌ها به اندازه یک استخر کوچک وسعت دارند. آب بعد از عبور از این هفت حوضچه به حوضی بزرگ‌تر می‌ریزد و رودخانه مسیرش را ادامه می‌دهد. این منطقه حدود ۷ کیلومتر با مشهد فاصله دارد و شامل ۷ حوضچه طبیعی است .

باغ گیاه شناسی ملی ایران در مشهد

 

باغ گیاه شناسی مشهد یکی از دیدنی های این شهر است که دارای ۲۵ هکتار است. در این مجموعه ی طبیعی، ۱۱ کلکسیون مختلف که ترکیبی از معماری و علم هستند در کنار هم قرار گرفته و در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. در این باغ ۱۸۰ گونه ی مختلف گیاهی و دارویی و ۴۰۰ نمونه ی ژنتیکی نگهداری می شود. از این باغ هم می توان از لحاظ آموزشی و هم از لحاظ بازدید از یکی از دیدنی های مشهد استقبال کرد .

پارک علمی پروفسور بازیما

 

پارک علمی پروفسور بازیما اولین پارک موضوعی ایران است. این پارک در مساحتی حدود ۲۴۰۰ متر در طبقه چهارم مجتمع وصال واقع در منطقه گردشگری سپاد مشهد واقع شده است. پارک علمی پروفسور بازیما از بخش‌های مختلف تونل آفرینش، بازی‌ها و فروشگاه تشکیل شده است که شما را   به درون بدن، به فضای خارج از جو، پرواز در فراز آسمان و دیگر اتفاقات عجیب زندگی می‌برد .

موزه نان

موزه نان، اولین موزه نان در كشور است كلیه فرایند و ابزارآلات مرتبط با نان، از كاشت و برداشت گرفته تا پخت انواع نان كه همه برگرفته از فرهنگ ایرانی است را به نمایش گذاشته است .

مجموعه‌های آبی

 

مشهد در زمینه احداث   پارک‌های آبی   موقعیت بی‌نظیری در خاورمیانه دارد. یکی از جاذبه‌های ورزشی خاص در مشهد وجود پارک‌های آبی است که به‌دلیل سرپوشیده بودن امکان استفاده از آن‌ها در تمام طول سال وجود دارد.   پارک آبی ایرانیان،   سرزمین موج‌های آبی، پارک ساحلی آفتاب و موج‌های خروشان از پارک‌های آبی مجهز است که طرفدارن بسیاری در ایران دارد .

 

شاندیز، شهری منحصر به فرد در نزدیکی شاندیز

 

شاندیز در ۱۵ کیلومتری مشهد قرار گرفته و آب و هوای بسیار معتدلی دارد. عامل اصلی که باعث معروف شدن این منطقه به عنوان یکی از جاذبه های مشهد شده است؛ آب و هوای فوق العاده و طبیعت آن در کنار کباب های فوق العاده ی آن است! از وسط شاندیز رودخانه هایی در جریان هستند که از بینالود سرچشمه می گیرند. اگر به شاندیز رفتید حتما به عنوان سوغات؛ گیلاس تازه و پوستین با خود بیاورید . مراکز تفریحی در شاندیز هستند که پیشنهاد می کنیم از بین آن ها به؛ پارک جنگلی، مجموعه ی توریستی، رستوران های مختلف، رصدخانه ی نجوم و موزه ی شهرداری سر بزنید.

دریاچه چشمه سبز، یکی از جاذبه های گردشگری مشهد

 

دریاچه چشمه سبز (Spring Green) یکی از جاذبه های طبیعی مشهد است که خیلی معروف می باشد. این دریاچه در ۲۰ کیلومتری روستایی به نام گلمکان قرار گرفته و تنها ۵۰ کیلومتر با مشهد از سمت غرب فاصله دارد. این دریاچه نزدیک به ۱۵ هکتار وسعت دارد و از آبش برای آبیاری زمین های کشاورزی و باغات اطراف هم استفاده می شود. نام های دیگر این دریاچه که از جاذبه های مشهد به شمار می رود، چشمه سوز و چشمه سو است .

به واسطه ی طبیعت سر سبز و زیبایی که این دریاچه و اطرافش دارد، امروزه یکی از مسیرهای طبیعت گردانی که در مشهد هستند؛ دریاچه چشمه سبز است. بهترین زمان برای رفت به این دریاچه، از فصل بهار تا اوائل پاییز است .

زشک، روستای ۴ فصل مشهد

 

در نزدیکی مشهد روستایی به نام زشک قرار گرفته که به خاطر طبیعت زیبای چهار فصلش، معروف شده است. روستای زشک در جنوب شرقی بینالود قرار گرفته و ۲۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. زشک پر است از چشمه های طبیعی، درختان سر سبز و سر به فلک کشیده و از همه مهم تر مردمی مهربان و خون گرم که از گردشگران به گرمی پذیرایی می کنند. زشک به معنی جوشان است. این روستا باغاتی دارد که در آن ها میوه هایی همچون آلو، سیب، گیلاس و بسیاری از میوه های دیگر کشت می شود. در این روستا، مجموعه های گردشگری مختلفی قرار گرفته که از بین آن ها می توانیم از رستوران آفتابگردان نام ببریم.

 

سوغاتی ها و خوراکی های خوشمره مشهد

پلو مخلوط مشهدی

 

یکی از غذاهای سنتی مشهد که بسیار خوشمزه و لذیذ است و در عین آن طعم بسیار عالی دارد، پلوی مخلوط است .

در کل این غذا ترکیبی از استانبولی و لوبیا پلوی خودمان است .

در پخت این غذا از گوشت، برنج، پیاز، هویج، رب گوجه فرنگی و ادویه های مختلف استفاده می شود .

 

کباب شیشلیک معروف

 

این غذا به قدری محبوب و خوشمزه است که نه تنها از غذاهای مشهدی هسات بلکه اصلا یک غذای بین المللی است !
شیشلیک که از گوشت خالص تهیه می شود در کشورهای حوزه ی قفقاز و آذربایجان نیز سرو می گردد و از جمله غذاهای مهم و به اصطلاح لاکچری آن ها به حساب می آید .

شیشلیک را از ۶ تکه گوشت از بهترین قسمت گوشت گوسفند یعنی راسته ی آن تهیه می کنند .

 

زعفران

زعفران ، طلای سرخ رنگ که از اجناس گران بها و ارزشمند نیز محسوب میشود یکی از سوغات های اصلی شهر مشهد است . ناگفته نماند زعفران از اجناس صادراتی ایران نیز میباشد . زعفران از قدیم الایام از محصول کشاورزی مردم ایرانی بوده !! شهر خراسان از اصلی ترین شهرهایی است که این محصول را کشت میکند و به نقاط مختلف صادر میکند و بدون اغراق میتوان گفت بیش از نیمی از زعفران مصرفی در ایران در این شهر مقدس تولید میشود . این گل گران بها به صورت خشک شده به صورت گرمی فروخته میشود .  
زعفران کاربردهای بسیاری دارد که یکی از کاربردهایش در صنایع غذایی است . اگر میخواهید زعفران درجه یک را تشخیص بدهید به رنگ آن دقت کنید . زعفران مرغوب دارای رنگ قرمز تیره است و هنگام قرار گرفتن در آب دیرتر از حد معمول رنگش را پخش میکند .
 
یک آمار جالب که شاید دوست داشته باشید بدانید این است که کشوری همچون اسپانیا تولید زعفرانش به یک تن هم نمیرسد اما در سال 1393 ، 100 تن زعفران به نقاط مختلف صادر کرده . یا جایی خشک و بی آبی همچون امارات جزء کشورهای اصلی صادر کننده ی این گل گرانبهاست در صورتی که حتی یک مزرعه ی زعفران هم ندارد .
 

 

زرشک


زرشک از دیگر خوردنی های محبوب در شهر مشهد است . شهر قاین در فاصله ی 100 کیلومتری خراسان ، مرکز اصلی تولید این جنس قرمز رنگ خوش طعم است . زرشک در سرتاسر مشهد پیدا میشود و اکثر زائران زرشک را به همراه زعفران برای سوغات خریداری میکنند . از طرفی از خواص درمانی این دانه ی قرمز رنگ نیز نباید گذشت .  

 

خشکبار

از دیگر سوغات های محبوب در شهر مشهد خشکبار است . خشکبارهای متنوع در مغازه های مشهد قطعا شما را جذب میکند که از آن بخرید . میوه های خشک شده ی متنوع ، آلوچه ، لواشک ، نخود ، کشمش ، گردو و ... از پرطرفدارترین هاست .  

 

هرکاره تراشی  

هرکاره تراشی نام ظروف سنگی دست ساز مشهد است که در سال های پیش از بهترین سوغات این شهر بوده . شما میتوانید غذاهای لذیذ و منحصر به فرد را در این دیگ های سنگی بپزید .  

 

نقل و نبات  

نبات یکی از خوراکی های پرمصرف ایرانیان است که التبه از محبوب ترین سوغات های مشهد نیز است . از نبات برای شیرین کردن چای و انواع دمنوش استفاده میشود . شما میتوانید نبات هایی با عصاره های متفاوت نیز خریداری کنید و لذت ببرید .  

 

جیلی بیلی  

 

جیلی بیلی برای خیلی های نا آشنا بود ، البته فقط تا چند سال پیش !! امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده و تبدیل به یکی از خوراکی ها و سوغات های خوش مزه ی مشهد شده .  

 

 

شکلات کانفنت مغزدار

 شکلات کانفت طلایی یا همان شکلات مغزدار راه راه، شکلات کاکائویی قدیمی است در شهرهای مختلف ایران تهیه و تولید و بهترین کیفیت این شکلات در شهرهای اصفهان و مشهد عرضه می¬شود

 
 
شکلات پیچی زنجبیلی

یکی از سوغاتی های خوشمزه و خاطره انگیز مشهد که پیشنهاد میکنیم حتما امتحانش کنید!

 

 

 

 

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
دریافت اخبار

ثبت در خبرنامه