مازندران

مازندران منطقه¬ای سرسبز و چشم نواز که در شمال ایران و در کرانه های جنوبی دریای خزرقرار که با استانهای گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان هم مرز است.
قله دماوند مرتفع ترین قله ایران در استان مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد. این استان دارای 22 شهرستان است که شهرستان ساری، مرکز و پرجمعیت ترین شهر این استان است. جاذبه های گردشگری، اماکن مقدس و مذهبی، و امکانات توریستی و تفریحی شهرهای استان مازندران که نمیشه از شمال و جنوب و شرق و غربش صرفنظر کرد آن را به قطب گردشگری ایران تبدیل نموده است. 
جاذبه های گردشگری و دیدنی مازندران
بهشهر
شرقی ترین شهرستان مازندران با قدمتی طولانی.

 
شهرستان بهشهر گوشه¬ای از طبیعت بکر مازندران
تالاب عباس آباد
در جنوب شرقی بهشهر در میانه جنگل،تالاب زیبای عباس آباد با وسعت 10 هکتار و عمق 10 متر و ارتفاع 400 متری از سطح دریا قرار گرفته و به دلیل ساخت وسازهایی که شاه عباس در اطراف آن انجام داد، به نام عباس آباد معروف شده است.
کاخ صفی آباد
شاه عباس اول، به علت علاقه به فرزند خویش، شاه صفی این بنا را کاخ صفی آباد نام گذاری کرد. به گفته مورخان دیوارهای درونی کاخ دارای نقاشی های گوناگون بوده که متأسفانه امروزه اثری از آن نیست .
در موازات کاخ صفی آباد چشمه آبی به نام چشمه «پلنگ خیل» وجود دارد که در ایام فرمانروایی صفویه به شکل روباز و با تن پوشه های سفالی در تمام طبقات ساختمان، از دیواره و غیره جریان داشت تا تهویه هوا برای ایام تابستان یا احتیاجات دیگر برقرار باشد.
رامسر
به عروس مازندران شهره است و در غرب مازندران قرار دارد.
روستای جواهر ده
جواهرده منطقه ای تاریخی که از 3 جهت در محاصره کوه قرار دارد و نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است.
از جاذبه های گردشگری این منطقه ، جویبارهای بالادست روستا با آبشارهای زیبا ، مسجد آدینه و گورهای گبری ، گهواره سنگی، سلاژ پشته، شیر سنگی ، پارک جنگلی صفارود، 9 کیلومتری جاده رامسر به جواهرده ، دریاچه قو و آبشار دورود است .
کاخ سلطنتی رامسر
یکی از بهترین نقاط دیدنی و جهانگردی نادر و مشهور برای توریست ها کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر است که در میان باغی به مساحت 60 هزار متر بنا شده است. در کنار این کاخ چشمه آب گرم رامسر که مرکب از 6 چشمه بزرگ و کوچک است جریان دارد.
آثار دیدنی این کاخ موزه شامل مبلمان، شمعدان ها و بوفه های عتیقه، مجسمه های برنزی و مرمرین نفیس و تابلوهایی از هنرمندان مشهور جهان است و از جاذبه های پیرامون آن می توان چشمه آب گرم رامسر، تله کابین رامسر ، هتل قدیم رامسر و مجموعه توسکا سرا را نام برد.
کاخ رامسر از مکان های تاریخی مازندران
در نوشهر
پارک جنگلی سی سنگان
یکی از قدیمی ترین و زیباترین پارک های شمالی کشور پارک جنگلی سی سنگان است که گردشگران زیادی را به دلیل ساحل زیبای دریا، تنوع پوشش گیاهی، وجود امکانات رفاهی و جاده های جنگلی و گیاه کمیاب و در حال انقراض شمشاد به خود جذب نموده است .
روستای کندلوس
درمنطقه کجور مازندران در میان کوه ها و در دره های البرز مرکزی در جنوب دریای خزر، روستایی زیبا با طبیعت بکربه نام کندلوس یا «میخساز»وجود دارد.
جالب ترین قسمت این مجموعه موزه مردم شناسی و باستان شناسی است که در موزه مردم شناسی آن اشیای ارزشمندی از دوران های مختلف تاریخی و از آداب و رسوم منطقه وجود دارد. از دیگر جاذبه های این منطقه مزارع گیاهان دارویی کندلوس با فرآورده های بسیار متنوع است.
تنکابن
شهرستان تنکابن یکی از بهترین شهرها برای گردشگران است چون همه آنچا آنها می خواهند مانند جاذبه های دریا، دشت، جنگل و کوهستان را داراست .
دره سه هزار
دره سه هزار منطقه ای رویایی برای گردشگران با آب وهوای مطبوع به همراه آبشارها و چشمه های آب گوارا و است. از جاذبه های پیرامون این منطق می توان آب معدنی سه هزار ، آب گرم معدنی فلکده، آبشار فرهاد جوی، پارک جنگلی چالدره را نام برد.
منطقه خشکه داران
تنها جنگل جلگه ای و بکر و از آخرین بازمانده های اکوسیستم های جنگلی جلگه ای شمال ایران منطقه خشکه داران با گونه های مختلف جانوری و گیاهی است . در حاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجادشده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات حیات وحش شمال ایران را به نمایش گذاشته است.
جاذبه های مازندران در بابل
موزه بابل
ساختمان این موزه به عنوان بلدیه (شهرداری) بنا شده اما به دلیل دارا بودن ویژگی های خاص معماری از سال 1375 پس از احیا و مرمت و باز پیرایی، تحت عنوان موزه بابل گشایش یافت.
در طبقه همکف این موزه نمایشگاه موقت آثار فرهنگی-هنری و در طبقه دوم آن آثار باستان شناسی و مردم شناسی به نمایش درآمده است. در این موزه می توان وسایل چوبی قدیمی، وسایل کشاورزی اقوام مختلف، کوزه های سفالی و مجسمه های قدیمی را مشاهده کرد.
 
موزه بابل از جاذبه های توریستی مازندران
 
جاذبه های مازندران در چالوس
دریاچه کوهستانی ولشت
ازجمله دیدنی ترین میراث طبیعی کشور دریاچه کوهستانی ولشت با چشم انداز سبز و طبیعت منحصربه فرد است . این دریاچه یکی از 10 دریاچه آب شیرین کشور با وسعت 15 هکتار و عمق متوسط 20 متر و حجم آب سه میلیون مترمکعب است . از دیگر جاذبه های پیرامون آن می توان منطقه زیبای کلاردشت، پارک جنگلی فین و ارتفاعات تخت سلیمان را نام برد.
نمک آبرود
نمک آبرود شهرکی گردشگری است که دارای خط تله کابینی به نام تله کابین نمک آبرود است. این تله کابین دارای 42 کابین 4 نفره است که گردشگران را از نواحی جلگه ای به ارتفاع 970 متری قله کوهستان مدوبن در مدت 12 دقیقه منتقل می کند .قله کوه مدوبن، نسبت به پای کوه خنک تر است و در ماه های گرم سال بسیار دلنشین است.
 
جاذبه های مازندران در بابلسر
امامزاده ابراهیم
آرامگاه امامزاده ابراهیم که در بین اهالی منطقه به (ابوجواد) معروف است و در بعضی از کتاب ها او را برادر امام رضا (ع) دانسته اند در بابلسر قرار دارد به همین علت در گذشته بابلسر را به نام مشهدسر نیز می نامیدند.
بنای امامزاده ابراهیم به سال 841 هجری قمری به فرمان سید بی بی خاتون (همسر سلطان امیر شمس الدین از اوامر دوره تیموری) ساخته شده است . این بنا ازنظر دارا بودن آثار تاریخی مانند درهای نفیس، صندوق چوبین و کتیبه های متعدد بسیار ارزشمند است.
 
جاذبه های مازندران در سوادکوه
برج لاجیم
برج لاجیم که در روستای لاجیم منطقه سوادکوه واقع شده به مقبره امامزاده عبدالله معروف است. اهمیت این برج به دلیل دارا بودن کتیبه پهلوی در کنار کتیبه کوفی است.این دو کتیبه به شکل زیبایی با آجرهای تراش خورده در زمینه‎ای از گچ سفید نصب شده اند .
دریاچه شورمست
یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه دریاچه شورمست با وسعت 15 هزار مترمربع و عمق 5 متر است که اطراف آن با درختان کهنسال و بلندقامت توسکا پوشیده شده است.
در اطراف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب ، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، کوه های صخره ای خروا و نروا و... نیز وجود دارد.
دریاچه شورمست از بهترین جاذبه های مازندران
 
دیگر مناطق زیبا و گردشگری مازندران
باداب سورت
باداب سورت مکانی بسیار زیبا و رویای است که در نزدیکی شهر ساری و در شمال شرق استان مازندران قرار دارد. این باداب شامل چندین چشمه با آب های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. اطراف چشمه پوشیده از درختچه های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل های سوزنی برگ است که این منطقه را رویایی و قشنگ نموده است.
دریاچه سد لار
یکی از بزرگ ترین و خیره کننده ترین سد های ایران سد لار است که دارای چشمه های زیاد و تنوع گونه های جانوری مانند فلامینگو و کبک و پلنگ و بزکوهی و... است و تنوع گیاهی فراوانی دارد.
جنگل های دوهزار
جنگل های دو هزار از زیباترین مناطق گردشگری شهرستان تنکابن مازندران هستند. برای دیدن این جنگل به منطقه ی چالدره این جنگل پابگذارید تا توان دل کندن از آن را نداشته باشید.
آبشار آب پری
آبشارآب پری یا آب رویان ، آبشاری زیبا و خارق العاده و اسرار آمیز است که در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر نور مازندران و در نزدیکی زادگاه شاعر معروف، نیما یوشیج قرار گرفته است . البته آبشار آب پری شباهت چندانی به آبشار ندارد.
پل وَرسک
یکی از قدیمی ترین ، مهم ترین و ارزشمندترین آثار فنی و مهندسی راه آهن در شمال که در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده، «پل وَرسک» است که نزدیک یکی از روستاهای زیبای شهرستان سوادکوه می باشد.
دشت دریاسر
یکی از دشت های رویایی که در فصل بهار پوشیده از گل های بابونه زرد رنگ است دشت دریاسر یا دشت اردیبهشت ایران است که دل هر بیننده ای را می¬رباید . این دشت حکم یک مرز را برای طبیعت مازندران دارد زیرا سبب جدا شدن پوشش سبز و جنگلی از پوشش برفی و یخچالی کوه الموت شده و به عنوان یک نقطه ی اتصال میان این دو عمل می کند.
فیلبند
فیلبند یکی از ییلاقات مازندران است که به علت ارتفاع زیادش از سطح دریا ، به آن سرزمین ابرها و بام شرقی مازندران نیز می گویند . این منطقه برای فرار از گرمای هوا در بهار و تابستان بسیار مناسب است .
روستای لاویج
روستای لاویج در یکی از شهرستان های اصلی استان مازندران به نام نور قرار گرفته است . از معروف ترین جاذبه های این روستا آب گرم لاویج ، آبشار حرام ، کلیسای آنتوان مقدس و خانه نیما یوشیج است . از کسب و کارهای رایج مردم این منطقه پرورش زنبور عسل و زنبورداری به شمار می رود به همین خاطر این روستا دارای عسل طبیعی با عطر و طعم منحصربه فرد می باشد.
دریاچه چورت
یکی از بهترین مناطق زیبا در استان مازندران «دریاچه ی چورت» است که منظره ای بکر با هوایی بسیار معتدل در 350 کیلومتری تهران و در جنگل های بکر روستای چورتدر بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار گرفته است. دریاچه ی چورت به خواهرخوانده ی دریای خزر معروف است.
جنگل دالخانی
جنگل دالخانی که به دالان بهشت معروف است بهترین مکان از نظر آب و هوایی برای سفر در بهار و تابستان می باشد . این منطقه در 30 کیلومتری جنوب شرقی رامسر واقع شده است. 
 
 
غذاهای محلی و خوشمزه مازندران 
اکبر جوجه
اکبر جوجه غذایی بسیار نام آشنا در شمال کشور و استان مازنداران است و رستوران های بسیاری آن را عرضه می کنند. اکبر جوجه در واقع یک شیوه پخت جوجه بوده که به تدریج به یکی از مشهورترین غذاهای شمال تبدیل شده است. جوجه، رب انار شیرین، لیموترش، زعفران دم کرده، روغن مایع و نمک و فلفل مواد اولیه این غذا هستند که معمولا در کنار برنج سرو می شود.
خورشت ناردون
در میان غذاهای رسمی استان مازندران خورشت ناردون یکی از خوشمزه ترین هاست. این غذا که در مناطق بومی تر به عنوان ناهار عروسی سرو می شود طعم بسیار لذیذی دارد. برای تهیه این غذا از گوشت مرغ، اردک یا غاز استفاده می کنند و انار ترش یا ملس، پیاز، رب انار، شکر و سیر مواد دیگر این غذا را تشکیل می دهند. برخی در این غذا آلو هم می ریزند. 
 
اردک شکم پر
اردک در شمال ایران به وفور در غذاها استفاده می شود. یکی از خوشمزه هایی که با استفاده از اردک می پزند، اردک شکم پر است که هر کسی از عهده تهیه اش بر نمی آید. این غذا صبر و حوصله و سلیقه زیادی می طلبد و باید تمام فوت و فن طبخ آن را بدانید. برای تهیه این غذا پیاز، رب انار، رب گوجه، رب نارنج ،ادویه و سبزی معطر را در شکم اردک می ریزند و سپس آن را طبخ می کنند.
بورانی بادمجان کبابی
اگر به دنبال یک پیش غذا یا میان وعده خوشمزه هستید و یا می خواهید غذای سبکی بخورید بورانی بادمجان شمالی ها را فراموش نکنید. این بورانی از ترکیب بادمجان کبابی با ماست پرچرب درست می شود و پودر موسیر و نمک نیز به آن اضافه می کنند. 
آش گزنه
آش گزنه از آش های خوشمزه و پرخاصیتی است که با آرد گندم، چغندر، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، کدو حلوایی، گشنیز، جعفری، سیر، ماست، نمک و زردچوبه طبخ می شود. حبوبات و سبزیجات خواص بسیاری را برای این آش به ارمغان می آورند.
 
 
شیرینی های سنتی 
پشت زیک
پشت زیک نوعی سوهان کنجدی و یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه‌ی مازندرانی است. نام این شیرینی بر گرفته از پرنده‌ای به نام زیک است که بال‌هایی عینا مشابه این شیرینی دارد. محتویات اصلی این شیرینی شکر و کنجد است. برای تهیه آن، کنجد را شسته و تفت می‌دهند، سپس شکر را در ظرفی ریخته و روی شعله‌ی ملایم می‌گذارند تا آب شود و رنگی قهوه‌ای به خود بگیرد. بعد از آن کنجد را اضافه می‌کنند و در نهایت مواد به دست آمده را درون یک سینی می‌ریزند، آن را پهن می‌کنند و چند دقیقه بعد با چاقو برش می‌زنند. در دستورهای پخت‌ مختلف از گردو، کره، عسل، زعفران و هل هم استفاده می‌کنند. از این نوع شیرینی در مجالس و همراه با چای سرو می‌شود.
رشته به رشته
گاهی می‌شود با موادی بسیار ساده، غذاها و شیرینی‌هایی بسیار خوشمزه تهیه کرد. در جای جای ایران عزیز و به خصوص در استان سرسبز مازندران از این دست غذاها و شیرینیجات کم نیست. به لطف کدبانوهای این استان، می‌توان از طعم لذیذ این نوع خوراکی‌ها لذت وافری برد. رشته به رشته نوعی شیرینی سنتی و معروف مازندرانی است که مزه‌ای خوب دارد. بانوان مازندرانی برای تهیه‌ی این نوع شیرینی از مواد اولیه‌ای مانند خاک قند، گردو، هل، رشته (تهیه شده از آرد برنج) و روغن استفاده می‌کنند. برای تهیه شربت مخصوص این شیرینی نیز از شکر، آب و زعفران بهره می‌برند.
 
کماج مازندرانی
کماج یکی از شیرینی‌ها و سوغاتی‌های خوشمزه‌‌ی همدانی است که در مازندران هم با روشی نسبتا متفاوت پخت می‌شود. علاوه بر همدان و مازندران، در برخی از دیگر نقاط ایران هم می‌توان شیوه‌های پخت متفاوت این نوع شیرینی را یافت. در تهیه‌ی کماج مازندرانی از موادی مانند آرد برنج، تخم مرغ، شکر، زردچوبه، زعفران، شیر، وانیل و گلاب و در دستور سنتی گاهی از آرد گندم و زیره هم استفاده می‌کنند. کماج را معمولا درمهمانی‌ها به همراه چای سرو می‌کنند

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
دریافت اخبار

ثبت در خبرنامه