استان هرمزگان و جاذبه های گردشگری

استان هرمزگان و جاذبه های گردشگری

 
هُرمُزگان نام یکی از استان‌های کشور ایران است. 
این استان در جنوب ایران و در شمال تنگه هرمز قرار دارد. کرانه‌های این استان در شرق بر دریای عمان و در غرب بر خلیج فارس قرار دارند.
بعضی از جزیره‌های مهم هرمزگان عبارت‌اند از قشم ، کیش، ابوموسی، لاوان، هرمز، لارک، سیری.
استان هرمزگان دارای 13 شهرستان، ۲۳ شهر، ۳۳ بخش و ۷۱ دهستان و ۲۱۷۰ آبادی دارای سکنه‌است و بنا به سرشماری بعمل آمده در سال ۱۳۷۵ جمعیت استان هرمزگان ۱۰۶۲۱۵۵ نفر می‌باشد.
استان هرمزگان در حدفاصل بین مختصات جغرافیایی ۲۵ درجه و ۲۴ دقیقه تا ۲۸ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی و ۵۳ درجه و ۴۱ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۱۵دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده‌است.این استان حدود ۶۸هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور می‌باشد. هرمزگان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان‌های فارس و بوشهر از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر دربرگرفته‌است.
بنا به سرشماری بعمل آمده در سال ۱۳۷۵ جمعیت استان هرمزگان ۱۰۶۲۱۵۵ نفر می‌باشد که از این تعداد ۴۱۹۹۳۸ نفر در بندرعباس ساکن می‌باشند. بندرعباس به‌عنوان مرکز استان امروزه یکی از شهرهای بزرگ ایران می‌باشد که مرکز مهم فعالیتهای اقتصادی و تجاری می‌باشد. این شهر که در قسمت انتهایی خلیج‏ فارس و در فصل مشترک شاهراه خلیج فارس و دریای عمان واقع گردیده‌است که نقش مهمی در زمینه صادرات و واردات کشور ایفا می‌کند.تأسیسات مهم دریایی و زیربنایی کشور همچون بندر شهید رجائی، پالایشگاه نفت بندرعباس، کارخانه آلومینیوم المهدی، کارخانه آلومینیم هرمزگان، کشتی سازی خلیج فارس، فولاد و سیمان هرمزگان از این جمله می‌باشند. این استان از طریق زمین به استانهای بوشهر فارس کرمان و سیستان و بلوچستان ارتباط دارد و با راه آهن به راه آهن سراسری ایران متصل است و از طریق هوا با داشتن فرودگاهای بین المللی بندرعباس، کیش، بندر لنگه و قشم به سراسر جهان متصل است .استان هرمزگان پس از استانهایی همچون خوزستان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی و فارس جزو پردرامد ترین استانهای ایران می باشد ولی متاسفانه از نظر تقسیم بودجه در رده های پایانی قرار دارد.
 
 

جاذبه های گردشگری استان هرمزگان شهر بندرعباس 

حمام گله داری 

حمام گله داری واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . این حمام تنها حمام باقیمانده قدیمی شهر بندرعباس است و احداث آن در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری صورت گرفته ‌است . در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استان هرمزگان مورد بهره برداری می ‌باشد .
 
 
 

مسجد گله داری

مسجد گله داری واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مسجد در سال 1296 هجری قمری توسط حاج عبدالرحیم گله داری در شهر بندرعباس ساخته شده و دارای صحن، شبستان و مناره است. شبستان بزرگ مسجد دارای 36 ستون مزین به گچبری است. مسجد گله داری در سال 1388 هجری قمری توسط حاج شیخ احمد گله داری مرمت و بازسازی شد. این بنا در وسط شهر بندرعباس واقع است.
 

معبد هندوها

معبد هندوها که در شهر بندرعباس واقع شده ، در سال ۱۳۱۰ هجری قمری ، در زمان حکومت محمد حسن ‌خان سعد الملک احداث شده ‌است . اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهار گوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته ‌است

امام زاده شاه محمدتقی 

این زیارتگاه به دوران بعد از اسلام تعلق دارد. مکان آن در کنار جاده بندرعباس - سورو قرار دارد و هم اکنون در محوطه پارک هتل هما واقع شده است .تاریخ بنای آن مشخص نیست و مورد توجه مردم محلی است. 

صید مشتا - سواحل بندرعباس

مُشتا نوعی روش صيد سنتی آبزيان در استان هرمزگان در جنوب ایران است. این نوع صید با استفاده از جزر و مد انجام می‌شود. در این روش چوب‌هایی در ساحل كار گذاشته شده و با استفاده از تور حصاری ایجاد می‌شود، كه هنگام بالا آمدن آب تعدادی آبزی وارد آن شده و با پايين رفتن آب، آبزيان داخل آن به وسيله صاحبان مشتاها صيد می‌شوند. این نوع صید در اکثر سواحل استان هرمزگان انجام می‌شود. 

برکه های باران

این مجموعه شامل ۵ برکه یا آب انبار می گردید که دارای گنبدهای موزون زیبا و منحصر به فردی بوده و مصالح آن سنگ و ملات ساروج است ، این برکه ها دارای چهار دهانه اصلی برای ذخیره آب بوده است. این برکه ها در فضای مشجر وسیعی درخیابان ۲۲ بهمن بندرعباس قراردارند.این مجموعه شامل ۵ برکه یا آب انبار می گردید که دارای گنبدهای موزون زیبا و منحصر به فردی بوده و مصالح آن سنگ و ملات ساروج است ، این برکه ها دارای چهار دهانه اصلی برای ذخیره آب بوده است. این برکه ها در فضای مشجر وسیعی درخیابان ۲۲ بهمن بندرعباس قراردارند.

امامزاده سید مظفر

امامزاده سید مظفر واقع در شهر بندر عباس در بخش مرکزی از توابع شهرستان بندر عباس در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. معماری زیبای این بنا جاذبه خاصی به این بنا داده است، گنبدی با چهار مناره میناکاری شده که آبی نیلگون آسمان را یادآور می کند فضای جالب و زیبایی را برای زائران و دوستداران معماری ایرانی بوجود آورده است.امامزاده سید مظفر واقع در شهر بندر عباس در بخش مرکزی از توابع شهرستان بندر عباس در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. معماری زیبای این بنا جاذبه خاصی به این بنا داده است، گنبدی با چهار مناره میناکاری شده که آبی نیلگون آسمان را یادآور می کند فضای جالب و زیبایی را برای زائران و دوستداران معماری ایرانی بوجود آورده است.

محله باستانی سورو

محله باستانی سورو واقع در شهر بندرعباس در بخش مرکزی از توابع شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .

موزه بزرگ بندرعباس

موزه بزرگ مردم شناسی خلیج فارس در زمینی به مساحت تقریبی ۲۵ هزار متر مربع است . این موزه به دلیل قرار گرفتن در سایت تاریخی و ثبت شده بركه های باران ، پتانسیل های ارزشمندی برای ایجاد یك پارك موزه ای فعال در بندرعباس به وجود آورده است.
ساختمان موزه خلیج فارس نمونه ای نادر و گرانبها در معرفی معماری جنوب ایران است و بی تردید هماهنگی، صداقت، خلاقیت و توجه به ارزش های هنری، معماری و فرهنگی منطقه ای در موزه خلیج فارس متجلی شده است و این ساختمان سنگ محكی است برای نقد و بررسی معماری موجود در منطقه و مقایسه آن با گذشته نه چندان دور.
موزه در ۳ طبقه با زیر بنای ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع كه طبقه همكف یا اول دارای فضای معماری عمومی، خدماتی، كتابخانه تخصصی و نمایشگاه است، طبقه دوم به بخش مردم شناسی تعلق دارد كه شامل گالری بازار سنتی ، آزادسازی قلعه هرمز ، صید و صیادی است. طبقه سوم موزه نیز با توجه به غنای فرهنگی، تاریخی استان هرمزگان شامل بخش های باستان شناسی است.

قلعه فین

قدمت قلعه را از روی سفال‌های بدست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد. حدوداً، دوره ایلخانی و تیموری. با این حال، این بنا تا دهه های اخیر هم مورد استفاده خوانین منطقه قرار داشت. در حاشیه قلعه و بر روی دامنه تند آن الحاقاتی از سده اخیر با اسکلت فلزی و آجر و سیمان و کاشی دیده می شود که در دوره های بعد به فضای قلعه افزوده شده است. این قلعه احتمالاً در زمان ساخت جنبه نظامی داشته‌ است.

پل لاتیدان 

پل تاریخی لاتیدان که به طولانی‌ترین پل تاریخی ایران نیز شهرت دارد در سال 1372 بر اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای نیم کار شهرستان خمیر از خاک بیرون آمد. این پل با 500 سال قدمت و طول یک کیلومتر دارای 233 دهانه بوده که امروزه تنها 33 دهانه آن سالم و بیش از 200 متر .آن قابل احیاء است. این پل ظاهراً در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده و نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است

مجموعه توریستی گنو

منطقه حفاظت شده گنو در استان هرمزگان واقع است. این منطقه در 29 کیلومتری شمال غربی شهرستان بندرعباس واقع شده استو این کوه درمقایسه با آب و هوای گرم بندرعباس دارای آب و هوای نسبتاً معتدل است و به همین مناسبت از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. پوشش گیاهی آن بسیار جالب و قابل توجه است، بطوریکه اداره محیط زیست هرمزگان برای حفظ و حراست از آن ها تمام پوشش گیاهی این منطقه را مورد کنترل خود در آورده است.چشمه های آب معدنی نیز در این کوهستان قرار دارد. 
 
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
دریافت اخبار

ثبت در خبرنامه