تبریز گردی

استان آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز قسمت بزرگ شمال غرب را به خود اختصاص داده است.

تبریز با قرار گرفتن در حاشیه رودخانه ارس ، کشورهای ترکیه ، آذربایجان ، ارمنستان و قفقاز را به هم متصل میکند . شهر تبریز در مسیر جاده ابریشم که فلات ایران و آناتولی را به هم متصل می کند قراردارد و این امر به رشد اقتصادی آن کمک فراوانی کرده است .
راه آهن تبریز قبل از جنگ جهانی دوم احداث شده، امتداد تا نخجوان ، ارمنستان ، جمهوری آذربایجان و روسیه ، منجر به شکوفایی اقتصادی این شهر شده است ، طول راه آهن رازی 283 کیلومتر است و در ترکیه به شبکه راه آهن اروپا متصل می شود.
جاده ترانزیت تبریز – آسیا (جاده سنتو) موجب پیشرفت همکاریهای کشور ایران ، پاکستان و ترکیه شده است. و این ارتباط علاوه بر منافع اقتصادی ، حمل و نقل کالا و تجارت بین ایران و اروپا را تسهیل نموده است .
تبریز در اواخر سال 2015 میلادی توسط سازمان کنفرانس اسلامی OIC به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برای سال 2018 انتخاب و اعلام گردید.
همچنین تبریز در سال 2015 توسط شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی فرش دستباف انتخاب گردید.
شهر تبریز است و جان قربان جانان می کند
سرمه چشم از غبار کفش مهمان می کند

شاخص ترین آثار تبریز :

مجموعه تاریخی بازار تبریز ، مسجد جامع ، مسجد کبود، آثار بجای مانده از مسجد علیشاه (ارگ تبریز) ، محوطه تاریخی ربع رشیدی ، خانه های تاریخی قدکی ، بهنام و گنجه ای (مجموعه دانشکده معماری)، مجموعه سید حمزه ، باغ کمال ، ساختمان شهرداری ، حمام نوبر و بنای صاحب الامر
 

مناطق نمونه گردشگری :

دره لیقوان ،روستای سفیده خوان ،پارک ائل گلی ، روستای کندوان
موزه ها: آذربایجان ، قاجار، سنجش، مشروطه، قرآن و کتابت، حیات وحش و موزه های ادبی استاد شهریار 

 
بازار بزرگ تبریز :

محل : خیابان جمهوری 
بازار تبریز بزرگترین بازار بهم پیوسته و مسقف دنیاست.
قدمت بنای اولیه این بازار مشخص نمی باشد ولی تاورنیه و مقدسی در سفرنامه های خود در قرن چهارم بازار تبریز را پررونق توصیف کرده اند. مجموعه کنونی بازار در دوره قاجاریه بعد از زلزله ساخته شده است . معماری زیبا ، کثرت تیمچه ها، سراها ، راسته ها و تنوع مشاغل ویژگی خاصی به این بازار بخشیده است . این بازار درسال 1389 در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
 

سوغات تبریز:

پشمک
باسلوق
کنجد
ریس ونوقا
قرابیه
 

غذاهای تبریز بخصوص اغذیه سنتی این شهر بسیار معروف است .حتی سایر غذاهای ایرانی نیز در تبریز به بهترین صورت و طعم ارائه می شود. از معروف ترین غذاهای سنتی میتوان به کوفته تبریزی ، انواع کوکو ، انواع دلمه و آش ، انواع پلوها و خورشتها ، کبابها و، خاگینه و ... اشاره کرد

قالیبافی ( بافت فرش های نفیس ابریشمی)از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی این شهرستان محسوب می شود که از شهرت جهانی برخوردار است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
دریافت اخبار

ثبت در خبرنامه